YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

20 Ocak 2024 Cumartesi

AYA İLK GİDEN HEMŞEHRİM...

 


"Sizi uyarıyorum, size en büyük yalanları söyleyeceğim
ve bütün kitaptaki tek doğru budur".

Lucianos'un Verae Historiae romanı girişinden
MS 2. yüzyıl
....................


Lucian, Luciani.
Luciano, Lukianos.
Lucianos hepsi ayni kişi.
Benim de hemşeri...

Ben Adıyaman'lıyım.
Adıyaman'ın Besni ilçesindenim.
Sel ve heyelan oldu.
Benim doğduğum Besni yok oldu:

Hemşehrim Lucian da.
Doğdu Adıyaman'da.
Adıyaman'ın Samsat kazasında.
Samsat da yok oldu 1989'da.
Kaldı baraj suları altında...

Herkes bilir ki Jules Verne.
Aya Seyahat'i yazan ilk kişi diye.
Halbuki öyle değildir.
Aya Seyahat eden ilk kişi
Hemşehrim bu Luciani'dir...

Lukianos, MS 125 yılında.
Doğdu Adıyaman'da.
Roma İmparatorluğu sırasında.
Adıyaman'ın  Samsat'ında...

Gençliğinde İyonya'ya gitti.
Homeros ve Platon gibi.
Düşünürlerin eserlerini inceledi.
Tarih, Edebiyat, Felsefe ile ilgilendi.

Anadolu'dan sonra gitti Atina'ya.
Daha sonra da İtalya'ya.
Sonunda döndü Samsat'a.
Ve başladı yazılar yazmaya...

Ana dili Süryanice idi.
Buna rağmen Yunanca eserler verdi.
Çok Tanrılı dine karşıydı.
Eski Felsefecileri.
Alaycı bir dille eleştirirdi...

Hep doğrulara inandı.
Saptırımlara hep karşı çıktı.
80 kadar eser verdi.
67 yaşında vefat etti...

Lukianos'un eserleri.
Rönesans sonrasında neşredildi.
Sivri dili, eleştiriciliği.
Ve yaratıcılığı çok beğenilirdi...

Bunlardan birisi de.
"Gerçek bir Hikaye".
Veya "Yaşanmış bir Öykü" ismiyle.
İlk Bilim Kurgu eseriydi yeryüzünde.

Kristof Kolomb'tan 1400 yıl önce.
Hiç gidilmemişti Okyanus ötesine.
Lukianos, 50 kişilik ekibiyle.
Cebelitarık'tan geçtiğinde.
Girdi Okyanus'a gemisiyle...

Patlak verdi bir fırtına.
Ve fırladılar 40 mil yukarıya.
Yolculuk yaptılar 7 gün havada.
Sonunda da indiler Ay'a...

Bilim kurgu'da ne varsa.
Kullanılmıştı işte bu Romanda.
Yunan Tanrılarından bahsedilir.
Onlara verilen üstünlükler. 
Ti'ye alınır ve dalga geçilir...

Jules Verne'nin Aya Seyahat'i.
Yayınladığında 1865 senesiydi.
Oysa ki hemşehrimin eseri.
Ondan  17 asır öncesine aitti...

Lukianos'tan 1900 yıl sonra da.
Nasip oldu gitmek uzaya.
Yine bir başka Anadoluluya.
Space X'in Ax-3 aracıyla.
Alper Gezeravcı'ya...

Neyse, bundan 14 yıl önce.
Benim ismim de.
Gitmişti taa Mars gezegenine.
2010 senesinde.
İnanmayan varsa, belgesi ekte:


Lukianos ile ilgili fotoğraflar (internetten):

.

8 yorum:

  1. Hocam çok teşekkür ediyorum sağolun.O kadar güzel bilgiler veriyorsunuz, yüreğinize kaleminize sağlık.Saygılar.

    YanıtlaSil
  2. Sevgili Yücel abi bir Pazar sabahı çok önemli ve benim için çok yeni olmakla birlikte çok eski ve gerçekten tarihi önemi olan bir bilgi paylaştınız. Sizin sayenizde hemşehrinizi tanımış olduk. Sevgiler

    YanıtlaSil
  3. Kıymetli bilgiler eski de olsa, güncelliğini koruduğunu çok güzel bir şekilde özetlediniz, kıymetli hocam. Kaleminize sağlık… Kaçkarlardan selam, sevgi ve saygılarımı iletiyorum..

    YanıtlaSil
  4. 1700 yıl önceki aya seyahati günün top temasına bağlaman, tarihi olacak olayı şimdiden tarihe entegre etmene bayıldım.
    Bu arada doğduğun yeride görmüş oldum. Yetiştirdiklerine bakınca, Adıyaman’nın neden Adı-Yaman olduğunuda anlamış oldum.
    Aslında bir Gezeravcı’da sensin;
    seyyahsın, geziyor ve objektif ile avlıyorsun, zaten ondan önce uzaya, taaaaa Mars’a gitmişsin.
    Bizde seninle gezmiş, görmüş ve öğrenmiş oluyoruz.
    Teşekkürler Dostum.🙏🤗👏🙋‍♂️

    YanıtlaSil
  5. Sevgili Yücel, geçen yüzyılın 40 lı yılları, Tiyatro caddesinde oturuyoruz, okula daha başlamadan, yazları dolunay olunca, Hisar'da ki evde hala duran yemek masasının altına girerdim. Masa benim ay mekiğim olurdu, yanıma birde komşu bir kız alır, aya uçardım. Aya gitmeyi düşliyenin, ilk ben olmadığımı Jülvern'in aya yolculuğunu okuyabildiğimde, öğrenince sevinmiştim. 1969 yılı yazında Apollo'yu televizyonda izlediğimdeyse, çocukluk düşümün gerçek olması beni çok etkilemişti
    Yaşamda, kişinin çocukluk düşlerinin gerçek olmasını görmesi çok güzel bir algı...

    YanıtlaSil
  6. Ne güzeldir çocukluk düşleri... İnsan hayal ettiği sürece yaşar...

    YanıtlaSil
  7. HOCAM HERŞEY HAYAL İLE BAŞLAR RAHMETLİ BABAM HAYALÎ OLMAYANIN BOŞ SU KOVASI İLE FARKI OLMAZ SAĞLIK VE İYİ DİLEKLERİMİZLE CEMİL PİRDAL VE AİLESİ SAMSUN

    YanıtlaSil
  8. Çok güzel bir yazı daha. Teşekkürler.

    “Yaşamaya geldim ben de dünyaya
    Elimden kolumdan bağlama beni
    Komşular göçüyor yıldıza aya
    Dağların başında eğleme beni,
    ….
    Bir dilim ekmeğe bağlama beni
    Hastayım götürün sağlama beni.”
    Aşık MAHZUNİ ezgisi m

    YanıtlaSil