YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

18 Mart 2010 Perşembe

TEKERLEKTEN OTOMOBİLE...


İlk otomobilim bir Murat 124 idi.
Piyasaya yeni çıkmıştı.
1972 model, açık sarı renkli.
06 HF 294 plâkalı...

İkinci otomobilim de yine Murat'tı.
Murat 131...

Üçüncüsü de yine bir TOFAŞ imalâtıydı.
Kırmızı renkli bir Doğan.
Bursa'da üretilmişti hepsi de.
Severek ve keyifle kullandım bunları...

Ayni yıllarda Renault'lar da çıkmıştı piyasaya.
Renault 12'ler, Toros'lar üretiliyordu.
Yine Bursa'da...

Bursa, bir otomotiv merkezi olmuştu.
Ülkenin ihtiyacının büyük kısmını karşılıyordu.
70'li yılların başında.

Aslında bu yöneliş yeni değildi.
2600 yıl, belki de daha öncesine dayanıyordu.

Bir süre önce Üçpınar köyünde kazı yapılmıştı.
2600 yıllık bir tekerlek bulunmuştu bir tümülüsde.
İşte bu buluntu fikir verdi yöneticilere.

Tekerlekten otomobile dönüşüm sergilenecekti.
2600 yıllık bir geçmiş gözler önüne serilecekti.
Yine Bursa'da...

Eski İpeker fabrikası kiralandı, restore edildi.
17 dönümlük bir alan oluşturuldu.
Tekerlekler, kağnılar, el arabaları toplandı.
Faytonlar, at arabaları bulundu.
Araba imalât ve saraç dükkânları getirildi.
TOFAŞ'ın ilk üretimi Murat 124 konuldu.
Bir milyonuncu üretim Tempra da yerini aldı.
İki milyonuncu üretim Palio Go da...

Böylece Bursa'da "Anadolu Arabaları Müzesi" oluştu.
TOFAŞ'ın Umurbey Bilgi Parkı içerisinde.
2002 yılında, geniş bir alanda...

Büyük bir keyifle dolaştım bu Müze'yi.
7 yıl sonra, ancak geçen hafta içerisinde.
Emeği geçenlere saygı duyarak...

Müzeye girdiğinizde tümülüs karşılıyor sizi.
Tümülüs'ün içinde 2600 yıllık tekeri görüyorsunuz.
Sonra savaş arabası kabartmalarını izliyorsunuz.
Ardından da tekerler, araba yapımları.
Çeşit çeşit arabalar...

Fiat'ın Bursada ürettiklerinden örnekler.
Bursa'da kullanılmış araçların fotoğrafları.

Burası TOFAŞ'ın bir tanıtım müzesi değil.
Anadolu'daki binlerce yıllık bir kültürün sergisi.
Tekerlekten, otomobile geçiş kültürünün bir simgesi...

Fabrikayı bu iş için tahsis eden Büyükşehir Belediyesi
ve 1998 yılı Başkanı Erdem Saker'e,
Restorasyonu yapan Y. Mimar Naim Arnas'a,
Düzenleyen Prof. Önder Küçükerman'a,
TOFAŞ yöneticisi Jan Nahum'a
ne kadar teşekkür edilse azdır.

Var olsunlar.
Hep böyle güzel işler yapsınlar...

"Bursa Anadolu Arabaları Müzesi" fotoğrafları için :
https://photos.google.com/album/AF1QipNpdetXnPzm_XjnmYJdvE2FtgnxHl7F1M4Iep_G/photo/AF1QipPdLKLG_xDUy6RjoBxMBf_-K2bbh8VxKYD_La1H?hl=tr

.