YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

10 Eylül 2023 Pazar

YUKARIKÖY...

 

- 27 Temmuz 2023, Narlıdere-İzmir -

İzmir'deki Narlıdere.
Bundan 250 yıl önce.
Yukarıköy sınırları içinde.
Kurulduğu söylenmekte...

Ağaç işi ustalıkları nedeniyle.
Tahtacı ismiyle bilinmekte.
Olan Alevi Türkmenler önce.
Ta Horasan'dan çıkarlar yola.
Ve kalkıp gelirler Adana'ya...

13. yy'da Tahtacılar, Anadolu'da.
"Ağaç Eri" olarak tanınmakta.
16. yy'da Osmanlı zamanında.
Cemaat-ı Tahtacıyan olarak anılmakta.

Bunlar göçebe olarak dağlarda.
Uğraşırlar ağaç ve ormanlarda.
Son verirler 16. yy'da göçebe hayatlarına. 
Ve geçerler yerleşik yaşama...

Tahtacılar, 1800'lü senelerde.
Yanyatır Ocağı kurucusu ve 
Piri Hızır Dede öncülüğünde.
Adana'dan kalkarlar. 
16 çadırla Ege bölgesine gelirler.
Bugünkü Narlıdere'yi beğenirler.
Kızıldağ eteklerine yerleşirler...

1874 senesinde de.
Başlarlar Cemevi'ni inşa etmeye.
Bilinen Yanyatır Ocağı diye.
Tarihi Cemevi, Türkiye'de.
Tahtacı Aşireti
En büyük ve en kutsal iki
Ocağından birisi.
Yukarıköy Cemevi...
 
Yukarıköy uzun yıllar boyunca.
Denizden uzakta.
Dağın yamacında.
Küçük bir köy Orman arasında...

Cumhuriyet'ten sonra.
İzmir kalabalıklaşır hızla. 
Büyür önce Balçova tarafına.
Narlıdere yamaçlarına sonrasında...

Dağlara asri evler yapılır.
Ormanlar, kesilir kaldırılır.
Küçük evler tek tek yıkılır.
Yerine koca apartmanlar dikilir...

Yukarıköy çevresi şehirleşir.
Yukarıköylüleri, buna direnir.
Tek katlı evler terkedilmez. 
Köy yaşamından taviz verilmez...

Yukarıköy, 10 dönüm alanlı.
Köy evleri çoğu tek katlı.
19. yüzyıl yapımı.
Çatıları kiremit kaplı...

Narlıdere Belediyesi.
Bunları muhafaza etti.
Köy halkı, evlerde ısrar etti.
Aslına uygun restorasyon istedi.
9 bina tarihiydi.
122 yapı restore edildi...

Meydan ve Kahvehaneler düzenlendi.
Geleneksel kültür muhafaza edildi.
Kadın istihdamı desteklendi.
Tüm bunlar üç yıl devam etti...

Günümüzde Narlıdere'de.
Yüksek, çağdaş evlerin içinde.
Küçük ama şirin bir bölge.
Yukarıköy, tarihi Cemevi ile...

Gelin, gezin, görün.
Köylülerle sohbet edin.
Tarla ürünleri satın alın.
Kadın el emeği yemeklerini tadın.
Tarihi Cemevi'ni gezin.
Aleviliğin prensiplerini öğrenin...

 
Yukarıköy Fotoğraflarım:

.

11 yorum:

  1. Zevkle, ilgiyle ,okudum. Güzel bilgiler edindim. Bı bölgeyi görmemiştim. Gelip göreceğim. Çok teşekkür ediyorum.
    Tahtacılar Alevi inancını Anadolu ‘ya özgü yorumlayan , yurtsever, insancı, doğaya saygılı-uyumlu, sade, gelenekleri sürdüren canlardır. Şamanizm etkisi çok görülür.
    Törenleri, müzikleri, dansları(semah) çok güzel ve özeldir.
    Ben Tahtakuşlar(Kazdağı) tahtacılarını, Antalya tahtacılarını, Muğla tahtacılarını , Mersin tahtacılarını tanıdım.
    Halk Müziği duayeni tahtacı Alevilerinden Musa Eroğlu’nun bu yörelere ait çok güzel eserleri vardır.
    “..Dağda keklik öter
    Dibinde kekik biter,
    Eşkiyadan da beter
    Uslan be Halil İbrahim..”

    İçten selamlar, sevgiler

    Sırrı Bektaş

    YanıtlaSil
  2. Can yücelim ,
    Varolasan yine bir güzellik vede özdl bir beldemizi tanıttın saol.
    İsmini,namını çok duydum ama tembellik yaptım gidemedim.sayende tanıdım teşekkürler can
    Aytaç güldamla

    YanıtlaSil
  3. Zevkle okudum,resimlerinizi ilgiyle inceledim.sayenizde bilmediklerimi öğrendim.
    Emeklerinize sağlık.

    YanıtlaSil
  4. Çocuk kuğumda Oralara gittiğimi sanıyorum Ekrem kahyalar vardı sanırım dağlar arasında yaylada buz gibi ayran ve ceviz ağaçları üzüm

    YanıtlaSil
  5. Tek tek inceledim, ve çok teşekkür ederim, bilmediğimiz yerler çok fazla , en azından sürekli.önünden geçip , Çirkin kentleşmenin içinde yaşayan bir yürek varmış.. Resimlerin arkasında gözüken apartman ucubeler moralimi borsada, geçmiş izlerin korunması bir umut neşe oldu. Paylaşımınız sağlık👏

    YanıtlaSil
  6. Teşekkür ediyorum tekin abi burayı gezip gorecegtm

    YanıtlaSil
  7. Yücel Hocam, ne güzel derlemişsiniz. Gözünüze, gönlünüze sağlık 🥰

    YanıtlaSil
  8. Tüm kültürlerimizi koruyup sahip çıkarsak ve empatiyle yaklaşırsak çok daha sevgi dolu bir ülkede yaşamış oluruz..

    YanıtlaSil
  9. Özel fotoğraflar ve bilgilerle bu kişilikli ,tarihi yoreyi cok güzel anlatmışsıniz Yücel Hocam.Emeginize saglık.Hale Açıkgöz

    YanıtlaSil
  10. HOCAM SİZİ TEBRİK EDİYORUM ALEVÎ İNANCI ÇOK YÜCE BİR İNANÇTIR BEN ALEVİYİM DEMEKLE ALEVÎ OLAMAZSINIZ YUKARIDAKİ KURALLARA BİREBİR UYMAK ZORUNDASINIZ ELİNİZE SAĞLIK SAYGILARIMIZLA CEMİL PİRDAL VE AİLESİ SAMSUN

    YanıtlaSil
  11. Tarihi evler ve Yukarıköy,alevi,bektaşi inancı ile şamanizm arasında yaşatılan bir kültür merkezi oldu,insanları,tahtacılık,sebze ve meyvecilik, çiçekçilik, avcılık ile uğraşırlar

    YanıtlaSil