YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

21 Aralık 2007 Cuma

KARİ-KADİR DOSTUM...


Kadir Doğruer'in ismini 1987 Uluslararası Simavi Karikatür Yarışması, Erol Simavi Özel Ödülü'nü aldığında duymuş ve çok zarif çizgilerle ve ince espirilerle oluşturduğu karikatürlerine hayran kalmıştım. 

Onun, Hacettepe KBB'dan meslektaşım Dr. Nuran Doğruer'in eşi olduğunu öğrenmem daha sonralara rastlar. Kendisi de benim gibi bir Hekimdi. Anestezi Uzmanlığından sonra Tıbbın belki de en zor dallarından birisi olan "Yoğun Bakım" dalını seçmişti ve burada da üst düzeyde bir hekimlik uygulaması içerisinde idi. Kadir ile ortak yönlerimizin çok olması nedeniyle sıkı bir dostluk geliştirdik.

Çok sayıda karikatür yarışmalarına katılıyor ve bunların çoğunda da derecelere girip, ödüller kazanıyordu. İstanbul'da karikatür ile ilgilenen üst düzey sanatkârların dışında pek fazla kimse tarafından tanınmıyordu. Samsun doğumlu olduğunu da sonradan öğrenmiştim. Ona Samsun'da bir sergi açmasını önerdim. Tüm hazırlıkları yaptım. Karikatürlerini büyük bir düzenle getirdi. Özenle yerlerine yerleştirdik ve 21 Mart 1996 da Samsun Ziraat Bankası Galerisinde sergisini açtık. 

Çok ilgi gördü. Hemen arkasından Ordu Devlet Güzel Sanatlar Galerisi'nde bu sergisini tekrarladık. Sergi, orada da büyük ilgi çekti. Bu sergilerde haliyle bir "Anı Defteri" açmıştık. Serginin son günü sevgili Kadir'in ziyaretçi defterinin son sayfalarına şu notu düştüm :

 "Sevgili Kari-Kadir Dostum, "Yüreğinde sevgi olanın, beyninde kötülük olmaz" demişler. Yüreğinde sevgiyle, beynindeki güzel düşüncelerle ürettiğin; ince çizgilerle, renk renk lekelerle ak kartona aktardığın eserlerini yedi gün süresince keyifle inceledim. Heyecanla, özenle, sevgiyle yerlerine yerleştirdiğimiz karikatürlerini bu gün hüzünle topluyoruz. Pir Sultan Abdal bir şiirinde, Bahar geldi çiçek bitti, ot bitti Toprak güldü, taşı güldüremedim diyor. Senin karikatürlerine de gülmek için çok baktım ama Pir Sultan'ın taşı güldüremediği gibi senin karikatürlerin de beni hiç güldüremedi. Nedeni de sanırım Peter Ustinov'un şu cümlelerinde buldum : "Comedy is simply a funny way of being serious..." İnanıyorum ki sen, düşüncelerini karikatüre aktarırken ciddî olmayı da başarabilen güçlü bir sanatçısın hiç kuşkusuz. Bir çizer değil ama büyük bir yazar olan Goethe de "Düşünmek kolay, yapmak zordur. Dünyada en zor şey düşünüleni yapmaktır" der. Sergi sırasında düşüncelerini kartona aktarmadaki üstün becerinin örneklerini beğeniyle ve mutlulukla izledik. Kanımca bir tek eksiğin var. O da yeterli sayıda eser üretememen... Çok başarı ile uyguladığın ulvî mesleğinin bunda etken olduğunu biliyor ve seni anlıyorum. Ama ne olur biraz daha fazla üret! Bizleri "düşüncelerini" görmemizden daha fazla yoksun bırakma. Önce üret, sonra da paylaş onu bizlerle... Sergilerine Samsun'dan başlaman, Anadolu'ya yayılman için bir ivme olsun. Bu anı defterinin bir köşesinde Yozgat'tan gelip, yaşamında ilk kez bir Karikatür Sergisi gezen vatandaşımızın yalın anıları ve mutluluğu sana rehberlik etsin... Mutluluk dedim de; "Peki, sen mutluluğun karikatürünü yapabilir misin, Kadir ?" Belki de yapabilirsin bir gün, bir şekilde... Ama bizlerse bu serginden aldığımız mutluluğu ifade edememenin ezikliği içerisindeyiz. Dostlukla, sevecenlikle, güler yüzle, özenle Samsunlulara sunduğun karikatürlerini takdirle ve onları paylaşmanın mutluluğuyla sana iade ediyoruz. Sevginle, dostluğunla, çizginle ve de güzel düşüncelerinle yine gel olur mu ?.. "

Dr. Kadir Doğruer bu sergiden sonra, yoğun işine ve çalışma temposuna rağmen bir çok sergi açtı, karikatür kitapları yayınladı ve ödüller aldı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder