YÜCEL TANYERİ

Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...

Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

2 Ekim 2023 Pazartesi

WASHINGTON YOLLARINDA...

- 15 Eylül 2023, İstanbul-Washington arası -

Eskiden tüm yolculuklar Haydarpaşa'dan başlardı.
Günümüzde değişti.
Artık yolculuklar İstanbul Havalimanından başlıyor.

Washington'a gideceğim. Vaktinden önce Havaalanına gittim. Plana göre uçuşumuz, mübarek Cuma günü sabah 08.15 de başlayacak. TK 187 sayılı uçuşu ile tam 11 saat sürekli uçacağız ve ayni gün öğlen vakti 12.15'de Washington, Dulles Havalimanına ineceğiz. Yolcuları yarım saat önce uçağa aldılar. Uçağımız çok yeni ve modern bir Boeing 787-9 model ve 246 kişilik Maçka isimli uçak.

Boarding işleminden sonra zamanında uçakta yerlerimize oturduk. Taksi sırasında 15 dakika kadar beklediğimiz için yolculuk 08.30'da başladı. Tüm bunlar uzun bir uçuş için zaten beklenilen gecikmeler. Neyse, vira Bismillah deyip havalandık.

Pencere kenarındayım. Keyifle 11 bin metre yukarıdan dışarıyı seyrediyorum. Bulgaristan, Romanya üzerinden yavaş yavaş geçiyoruz. Önce Tuna nehrini görüyorum. Yukarıdan sanki akmam deyip, duruyor. Macaristan üzerinde Balaton gölünü, Avusturya ve Bavyera üzerinde Alp dağlarını yukarıdan seyrediyorum. Belçika ve Fransa üzerinden geçiyoruz. Bu arada gözüm bir yandan da önümdeki ekrandan uçağın konumunu izliyor, hızına ve İstanbul'dan ne kadar uzakta olduğumuza bakıyor ve Washington'a ne zaman ulaşacağımızı ayrıntıları ile izliyoruz...

Bu arada ekranda ilginç bir bilgi dikkatimi çekiyor. Sabah, Öğlen, İkindi, Akşam ve Yatsı namaz vakitlerini gösteren bilgi ekranda gösteriliyor. Öğle namazına kadar kalan süre 3 saat 32 dakika... Ekranda bir de Kabe'nin bir şekli ile kıblenin yönünü gösteren bir ok işareti ve Kâbe'den 4481 km uzakta olduğumuz bilgisi geliyor.

İçinde olduğumuz uçak yolcularının büyük çoğunluğu Müslüman olmasa da ulusunun büyük çoğunluğunun Müslüman olan bir milletin uçağında bu bilgilerin olması doğal karşılanması kabul edilebilir. Ayrıca, bugün mübarek Cuma namazı günü. Öğle vaktinin hatırlatılması da yine anlaşılabilir. Ancak, Cuma namazının birlikte kılınması şartı var. Üç saat sonra vakti geldiğinde ezanı pilot mu okur, uçakta kimler tümüyle arka-sol tarafta kalan Kabe'ye yönelerek namazını nasıl kılabilir düşünmeye çalışıyorum. Haydi arkaya döndük Kâbe'ye niyet ettik diyelim, o sırada uçak 11 bin metrede uçuyor. Dünyamız yuvarlak bir küre şeklinde. 8000 km uzakta kalan bir yere değil, sonsuzdaki bir noktaya yönelmiş olacağız.

Uçağımızın yönü batıya doğru. Biz güneşten kaçmaya çabalıyoruz, güneş te ayni hızla arkamızdan geliyor. Saatler ilerledikçe yerel vakit hemen hemen hep ayni kalıyor. Kâbe'den 8346 km uzaklaşıyoruz, ekranda Öğle namazına kadar daha 2 saat 20 dakika var. Aradan zaman geçiyor Kabe'den 9421 km uzaklaşıyoruz kalan süre hala 1 saat 55 dakika. Sonra 400 km daha gidiyoruz süre 1 saat 45 dakikaya iniyor. Sabah 08.30'da hareket etmiştik. 9 saat geçti, İstanbul'da saat 17.30 oldu, uçakta Öğle namazına halâ 1 saat 40 dakika var. Neyse, 10 bin km'den fazla uçtuk, 10 saat 26 dakika geçtikten sonra Washington'a indik. İstanbul'da sat 19.00 iken Washington'da öğlen saat 12.03 idi. Öğle  namazına çok az bir vakit kalmıştı. Parking, uçaktan çıkış, Pasaporta gidiş, bavulların alınması, gümrük kontrolü derken 1.5 saat daha vakit geçmiş ve 13.30  olmuştu.

Milyonlarca dolara yapılmış modern Washington Diyanet Merkezi Camisine gitmek de en azından yarım saat alırdı. Öğle namazı vakti geçmişti. Cuma namazının kazası da olmazdı. Havada iken saatte 937 km'ye varan bir süratle on buçuk saat uçulmuş ama yine de Öğle namazı eda edilememişti.

Olsun, Allah iyi niyeti her zaman kabul ederdi...

İstanbul-Washington yolculuk Fotoğraflarım:

1. İslamın ilk yıllarında kuzey kutbunda da, güney kutbunda da, Mekke'de de aynı zamanda namaz kılınmış... Ve acun (arapçası "dünya") düz tepsi gibi. O zamanda cuma namazı problemi kalmıyor...

2. Sevgili Yücel hocam,
    Okurken,kendimi uçakta yolculuk yapıyormuşum kadar yazinizdan zevk aldim.seyahat edememenin,buruklugunu yaşadım.saglikli dönüşler diliyorum. 🐞🧿💗🎵🙋🙋

3. Olmaz şartlarda namaz kılınmaz. Kılınsa da herhangi bir yönde kalınabilir. Cuma namazı ise şehirde ve mukimler tarafından kılınır. Demek ki uçak şirketi kaidelerden habersiz.... Cehalet ifratı mucip olur... selam ve muhabbetle Mustafa Kahramanyol

4. Neticede cuma namazını kaçırmışın.Boş ver.

5. Sevgili Hocam, ne güzel bir öykü.. keyifle okudum. Saygılarımla. Nazım Korkut

6. HOCAM çalışmalarınızdan çok faydalanıyoruz emeğinize sağlık kolay gelsin CEMİL PİRDAL VE AİLESİ SAMSUN

7. Değerli Hocam, Nitelikli yayınlarınızı ilgi ve hayranlıkla izliyorum. Yaratıcı düşüncenize ve emeğinize sağlık .Ben de A.B.D.de New Jersey'deyim. Dönünce mutlaka görüşelim. Adana'da Seyhan Belediyesine bağlı İlter Uzel Tıp ve Diş Hekimliği Müzesi açtım. Ziyaret etmenizi isterim. Washington muhteşem. Tam size göre. İyi gezmeler. Sağlık dileklerimle. İlter Uzel

8. İlter Hocam selamlar. Ne güzel siz de buralarda ve çocuklarınızla birliktesiniz. İlk fırsatta Adana'da sizin kurduğunuz Diş Hekimliği Müzesini ziyaret edip, Bloğumda görselleri ile birlikte yayınlamak isterim. Muhakkkak ki çok güzel bir Müze olmuştur. Sağlıklı günler diliyorum.

9. İbadet bu şekle döndü sayelerinde reklam gibi. Kaza namazının hükmü böylece iptal. İyi seyahatler gezmeler olsun. Kızına sevgiler. Güven Lüleci

10. Sevgili Yücel uçak seyahatini okurken Yücel'de uçakta namaz kılacak diye bekledim. Kalemine sağlık.