YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

29 Eylül 2023 Cuma

WASHINGTON ANITI...

 

- 18 Eylül 2023  Washington DC, ABD -

Devam-ı hulleti te'yid için Abdülmecid Hân'ın
yazıldı nâm-ı pâki seng-i bâlâya Vaşingtonda
Hicrî 1269

(Abdülmecid Han'ın temiz adı
dostluğun devamını göstermek için,
Vaşingtonda dikilen,
bu yüksek taşa yazıldı)
Miladî 1853
.................... 

Son yazımda. 
Değinmiştim Bloğumda.
İstabul'daki Dikilitaş'a:

Önemli şehirlerde Dünyada.
Roma'da, Paris'te, Floransa'da.
Londra'da ve New York'ta.
Görkemli Dikilitaşlar bulunmakta...

ABD, 1776 yılında devlet oldu.
1791'de de Başkentini belirledi.
Devletin kurucusu ve ilk Başkanı.
George Washington idi.
Başkente onun ismi verildi... 

Yepyeni bir kent tasarlandı.
Düzgün bir şehir plânı yapıldı.
1799'da G. Washington vefat etti.
Anısına bir Anıt inşa edilmeliydi...

1840'da R. Mills görevlendirildi.
Mısır Dikilitaşı biçimli.
Yüksek kalite bir Anıt tasarlandı.
Anıtın yapımına 1848'de başlandı...

Yapımda zorluklarla karşılaşıldı.
Mali sorunlar ortaya çıktı.
Yapımına altı yıl ara verildi.
Sonunda inşaat 1885'te bitirildi...

Açılışı 1888'de yapıldı.
Mermer bloklardan yapılmıştı.
169 metre yüksekliğindeydi.
896 basamaklı merdiveni vardı.
Ve dünyanın en yüksek yapısıydı...

Yapımı sırasındaydı.
Amerikan Dışişleri Bakanlığı.
Tüm Eyalet ve Devletlere çağrı yaptı.
Anıta anı plaketleri konulacaktı...

O dönem, Osmanlı Padişahı.
Sultan Abdülmecid Han'dı.
Değerli Hat Sanatçısı.
Kazasker Mustafa İzzet Efendi.
Bu iş için görevlendirildi...

Büyük, mermer bir plaket hazırlandı.
Üstte Abdülmecid Han'ın Tuğrası vardı.
Altında da şu mesaj yazılıydı:

"Abdülmecid Han'ın temiz adı
Dostluğun göstermek için devamını
Vaşingtonda dikilen bu taşa yazıldı".

Bu plaket, bir gemiye yüklendi. 
Ve Amerika'ya gönderildi.
Diğer 193 anı plaketi ile birlikte.
Washington Anıtı içinde.
Yerleştirildi yerden 56 m yükseğe...

Önceki gidişlerimde.
Washington DC'ye.
Kalabalık nedeniyle.
Girememiştim Anıtın içine...

Bu kez erken gittim.
Abdülmecid anı plaketini görecektim.
Sıkı bir kontrolle Anıtın içine girdim.
Asansörle 70 saniye içinde.
Çıktık 165 m yükseğe...

Dikilitaşın dört duvarında.
Dört pencere var her yanında.
Kuzey, Güney, Doğu ve Batı'sına.
Bakabiliyorsunuz Washington'a...

896 basamaklı merdivenle.
İnanıyordum aşağıya ineceğime.
Anı plaketlerini göreceğime.
Ve onları görüp, inceleyebileceğime...

Evdeki hesap çarşıya uymadı.
Güvenlik nedeniyle izin alınamadı.
Merdiven kullanılmadı.
Plaketlere de bakılamadı...

Bir kahvenin bile 40 yıl hatırı vardı.
Sultan mermer bir Plaket yollamıştı.    
Burası için 30 bin dolar da bağış yapmıştı.
Dostluğun devamını taşa bile yazdırmıştı...


Washington Anıtı Fotoğraflarım:

.

6 yorum:

  1. Selamm.
    Merdivenlerden inebilseymişsinizz çok daha iyi olucakmışş ama bu kadarını da görmek güzell.
    Sevgilerr….

    YanıtlaSil
  2. Yücelcan emekleribe sağlık saol
    Aytaç

    YanıtlaSil
  3. Canım Güzel bir anı. Bende 80'lerce çıkmıştım.erer plak olayının senden öğrendim. Sağol. Sevgiyle

    YanıtlaSil
  4. erer = Mermer olacaktı

    YanıtlaSil
  5. Çok değerli bir paylaşım. Gitmiş görmüş gibi oldum. Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  6. Yıllar önce görmüştüm. Anılarım tazelendi. Ama Abdülmecit in plaketini bilmiyordum. Bilgi için çok tşk

    YanıtlaSil