YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

8 Nisan 2022 Cuma

LALELER...

 



Erişti nev-bahar eyyâmı 
Açıldı gül-i gülşen 
Çerağan vakti geldi 
Lâlezârın dîdesi rûşen
Çemenler döndü rûy-i yâre 
Reng-i lâle vü gülden
Çerağan vakti geldi 
Lâlezârın didesi rûşen
..................

Şair Nedim "Lale Devri"nde.
1700'lü senelerde.
Getirmiş bu güftesiyle.
Lâle'yi dile...

Çerağ kelimesi Farsçada.
Kandil anlamında.
Çerağan ya da Çırağan da.
Çoğulu Kandiller manasında...

Yeni bahar günleri gelmiş.
Gül bahçeleri açılmış.
Çırağan vakti gelmiş.
Etraf çiçeklerle donanmış.
Lale bahçelerinin gözü aydınmış...

Çimenler, 
Lale ve Güllerin renginden.
Sevdiğinin yüz rengine dönmüş.
Lale Bahçelerinin gözü aydın...

Lale, Pers Mitolojisine göre.
Oluşmuştur yaprak ve çiğ üstüne,
Yıldırım düşmesiyle ve
Bunların aleve dönüşmesiyle...

Lalenin kırmızısının. 
Çıkan alevden.
Ve ortasındaki siyahın.
Oluştuğuna inanılır yanıktan...

Lale, ismini Farsça'da.
Ve Osmanlıca'da.
"Kırmızı" anlamında.
"Lâl"den almakta...

Lale, Zambakgiller ailesinin.
Tulipa cinsinden.
Soğanlı ve baharda açan.
Güzel çiçekli bitkilerden...

Anavatanı Asya'nın ortaları.
Pamir ve Hindikuş dağları.
Bu bitkinin soğanları.
Türk göçleri ve yolculuğuyla.
Getirilir Anadolu'ya...

1500'lü yıllarda da.
Büyükelçi Busberg aracılığıyla.
Önce gider Avusturya'ya.
Buradan da.
Leiden, Hollanda'ya...

Nedim'in dediğine göre.
Nev-bahar'a erişildiğinde.
Laleler, 15-20 gün süreyle.
Rengârenk açar bahçelerde...

Başladık Şair Nedim'le.
Devam edelim Yahya Kemal'le.
İlkbahar mevsiminde:

Ya şevk içinde harab ol
Ya aşk içinde gönül.
Ya Lale açmalıdır göğsümüzde
Ya da bir Gül... 

Hazır Bahar gelmişken.
Ülkemizden.
Ve dünyanın çeşitli yerlerinden.
Lale fotoğrafları arşivimden:


.

8 yorum:

  1. Çok güzel harika çekimler.Lalelerin güzelliği nin tüm dünyaya yansıması dileğiyle.

    YanıtlaSil
  2. Lale en çok sevdiğim çiçeklerden biridir.Arşivinizdeki lalelerin hepsi birbirinden güzel.Sözlerini gönderdiğiniz şarkı ise favorilerim arasında.İçten teşekkürler

    YanıtlaSil
  3. Harika...Şair Nedim ve lale devrini okurken kendimi lise 2 edebiyat dersinde hissettim...çok güzel...

    YanıtlaSil
  4. Sevgili Hocam,öğrenmek,bilmek ve bildiğini öğretebilmek,pek az kişinin başarabildiği bir şeydir.Bir çok insan bir veya ikisini bile zor başarabilir.Siz bunları (başarıyla)başarıyorsunuz ve sizin her yazınızdan bildiğimi sandığım konularda bir adım daha fazlasını öğrenebiliyorum.Bu nedenle size çok teşekkür ediyor ve kutluyorum.Minicik bir eklemem olacak izninizle:Çerağan =Kandiller vakti denmesinin nedeni;lale bahçelerinde kaplumbağaların kabuğunun üzerine mum dikerek dolaştırırlarmış.O mumlar da bahçeleri kandil yakılmış gibi hoş bir şekilde aydınlatırmış.Kandil benzetmesi bundanmış.
    Gezilerinizin ve yazılarınızın hiç bitmemesi dileğiyle sevgiler.

    YanıtlaSil
  5. Teşekkürler hocam içimiz rahatladı bu güzelliği görmeye ihtiyacımız vardı bütün zamanların böyle olmasını diliyorum : CEMİL PİRDAL SAMSUN

    YanıtlaSil
  6. Merhaba Yücel Bey, lalelerin fotoğraflarınızda gördüklerim kadar çok çeşitli ve güzellikler olduğunu bilmiyordum. Teşekkür ederim. Selam ve sevgiler.

    YanıtlaSil
  7. Yücel Abicim, Güzel bir giriş ve harika fotoğraflar ile Baharı içimizde hissettirdin harikasın❤️🧿👏👏

    YanıtlaSil
  8. Fevkaladesin sevgili Yücel tebrikler. Suat

    YanıtlaSil