YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

18 Şubat 2022 Cuma

DEDE EFENDİ EVİ...

 

- 6 Şubat 2011, Cankurtaran-İstanbul -

Yine bir gül-nihâl aldı bu gönlümü
Sîm-ten gonca-fem bî-bedel ol güzel
Âteşîn ruhleri yaktı bu gönlümü
Pür-edâ pür-cefâ pek küçük pek güzel

Güfte ve Beste:
Hammâmîzâde İsmail Dede Efendi


9 Ocak 1778 tarihi idi.
İstanbul'da dünyaya geldi.
Kurban Bayramı'nın ilk günü idi.
Bu nedenle ona İsmail ismi verildi...

Babası geçimini.
Hamamcılık yaparak sağlar idi.
Sonradan Hammâmîzâde lâkabını.
Oradan almıştı...

1786 senesiydi.
Çamaşırcı Mektebi'ne gitti.
Sesinin güzelliği fark edildi.
7 yıl Müzik dersleri aldı.
Okulda İlahicibaşı'ydı...

Yenikapı Mevlevîhanesi'ne gitti.
Derviş olmak için "çile"ye girdi.
9 ay süresince çile çekti.
21 yaşında artık Mevlevî idi.
Ve kendisine "Dede" unvanı verildi...

III. Selim dönemiydi.
Saray'a müzisyen olarak girdi.
Şarkı söyleyen bir Hanende idi.
Saraydan Nazlıfer hanım ile evlendi...

1809 yılıydı.
II. Mahmut Padişah oldu.
Saraydaki yerini korudu.
Hatta Sermüezzin oldu...

1839 Abdülmecit başa geçti.
Ferahfeza Ayini'ni besteledi.
Saray, Klasik Batı Müziği'ne yöneldi.
Bunu pek sevmedi, Saraya veda eti...

1846 senesiydi.
Hac görevini yapmaya karar verdi.
Kolera'ya mağlup düştü.
Mekke'de vefat etti.
Hz. Hatice'nin ayak ucuna defnedildi...

Hammamizade İsmail Dede Efendi.
Bir Türk Mûsikî dahisi idi.
Müzik yeteneği ve Sesi çok güzeldi.
Türkçe ve Farsça şiirler yazan bir Şairdi.
Verimli bir Bestekâr ve Neyzen idi...

68 yıl yaşadı Dede Efendi.
Bu sürede 500 kadar eser besteledi.
Bunların 267'si günümüze ulaşabildi.
Diğerleri maalesef  yitirildi...

Eldekilerin küçük bir bölümü:
"Ey büt-i nev-edâ olmuşum müptelâ"
"Mah yüzüne aşıkanım..."
"Benliyi aldım kaçaktan..."
"İndim yârin bahçesine..."
"Yine neş'e-yi muhabbet..."
"Baharın zamanı geldi..."
"Şu karşıki dağda bir yeşil çadır..."
"Ben seni sevdim seveli..."
Gibi hepimizin sevdiği ezgilerdi...

Dede Efendi'nin Cankurtaran'daki.
Evi bakımsız ve çok eskimişti.
Hammâmîzâde Dede Efendi.
1818-1846 senelerinde.
Tam 28 yıl ikâmet etmişti bu evde...

1997 senesiydi.
"Türkiye Tarihi Evleri.
Koruma Derneği".
Ve Cumhurbaşkanı S. Demirel.
El ele verdi...

Dede Efendi evi 18. yy yapısıydı.
1984'de restorasyonuna başlandı.
1993'de tamamlandı.
Ancak, açılışı 1997'de yapıldı...

Açılışından 4 yıl sonrasıydı.
Ben burayı.
Dede Efendi müzikleriyle.
Gezdim saygıyla ve keyifle...

Dede Efendi Evi, iki katlıydı.
Üst katta bir Sofa vardı. 
Ve iki de odası .
Alt katta geniş bir Salon bulunmaktaydı...

Günümüzde bir Müze burası.
Türk Mûsikî tarihinin olduğu.
Dede Efendi'nin halâ yaşatıldığı.
Müziklerinin sürekli çalındığı...

Yurt dışına gideriz.
Evlerini gezeriz.
Beethoven'in, Bach'ın.
Mozart'ın, Strauss'un...

İstanbul'a gittiğimizde.
Veya İstanbul'da oturanların içinde.
Kaç kişi acaba.
Gitmiştir Dede Efendi Evi'ne...


Dede Efendi Evi fotoğraflarım :
.

8 yorum:

  1. Merhaba Yücel Bey, Dede Efendi'nin şarkılarını gençliğimden beri zevkle dinlerim. Ama hayatı konusunda bilgim yoktu. İstanbul'da müze evi olduğunu şimdi öğrendim. İlk fırsatta ziyaret edeceğim. Selam ve sevgiler.

    YanıtlaSil
  2. Dede Efendi gibisin ya Çelebim
    Mustafa Kahramanyol

    YanıtlaSil
  3. Dede Efendinin yanında esamemiz okunmaz, solda sıfır olarak kalırım Mustafa...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel, ama bir şey daha var: Dede Efendi doğduğu gün gibi, bazı kaynaklarda yine bir kurban bayramı birinci gününde vefat ettiği söylenir. Affınıza sığınarak bu bilgiyi paylaşıyorum. Paylaşımınız için çok teşekkür ederim. Saygılarımla.

      Sil
  4. Yücel bey emeklerinize sağlık, çok teşekkürler. Ne kadar mutlu olduk ailecek tahmin bile edemezsiniz.
    Çok sevdiğimiz şarkıların bestekarini öğrendik sayenizde. Sagolun varolun.

    YanıtlaSil
  5. Dedeefendi'nin Edirnekapı'daki kabrinde bir zamanlar eserleri çalınırdı anne ve babamın mezarının karşısında idi, şimdilerde devam ediyormuş bilmiyorum çünkü uzaklardayım.

    YanıtlaSil
  6. Çok güzel Yücel hocam.Zevkle okudum Dede Efendi'yi bilirdik ama bu kadar kapsamlı değil.Emeklerinize teşekkürler.

    YanıtlaSil
  7. Emeğinize sağlık teşekkür ediyorum dostum.

    YanıtlaSil