YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

6 Mayıs 2022 Cuma

HACIBEKTAŞ...

 

- 27 Mart 2022, Hacıbektaş-Nevşehir -

Hararet nardadır, sacda değildir
Keramet baştadır, tacda değildir
Her ne arar isen kendinde ara
 Kudüste, Mekkede, Hacda değildir 

                                             Hacı Bektaşı Veli
....................


Hacıbektaş kazası.
Nevşehir ilimize bağlı.
1275 m rakımlı.
Hacı Bektaş Veli yuvası...

1200'lü senelerdi.
Hacı Bektaş Veli.
İran'ın Horasan eyaletindeki.
Nişabur'da dünyaya geldi...

İlk eğitim ve öğrenimini.
Ahmet Yesevi'nin yetiştiği.
Tarikat ortamında geliştirdi.
Kendisi Horasan Erenleri'ndendi...

Horasan Erenleri'nin.
Birçoğunun kökeni. 
Hallac ve Yesevilik.
Vefailik, Babailik gibi.
Farklı akımların Sufileri'ydi...

Bu Türkmen Sufileri.
Göçebe, yarı göçebe gibi.
Kitlelerin daha çok sevdiği.
İslâm anlayışının Dervişleriydi...

Kardeşinin adı Menteş idi.
Babai ayaklanmasında ölmüştü.
Hacı Bektaş savaşa girmemişti.
Suluca Karahöyük'e geldi...

Ve günümüzdeki ismi.
Hacıbektaş olan köye yerleşti.
Hacı Bektaşı Veli halk adamıydı.
O, kentleri ve sarayları.
Değil, köyleri, kırsal alanı.
Ve yarı-göçebe köylüleri seçti...

Daha sonraki Anadolu Erenleri.
Ayni yolu seçti.
Onlar da ayni yoldan gitti.
Anadolu ve Balkanlardaki.
Alevi-Bektaşi.
Kültürü giderek böyle gelişti...

Hacı Bektaşı Veli.
Soy ve Tarikat silsilesi.
İle Hz. Ali'nin soyundan geldiği.
Ve "Seyyid" olduğu kabul edildi...

Hacı Bektaş'ın bu efsanevi kimliği.
Alevi ve Bektaşi inancının neticesi.
Hz. Ali'nin don değiştirmiş şekli.
Olarak benimsendi...

Osmanlı dönemi idarecileri.
Hacı Bektaşı Veli'yi.
Yeniçeri Ocağı'nın Pir'i.
Olarak onu seçti.
Osmanlı Ordusu güçlendi...

Bektaşiliğin ikinci Pir'i.
Balım Sultan isimli Şeyh'i.
Sultan II. Bayezid'in desteği.
İle Alevi-Bektaşi geleneği.
Anadolu ve Balkanlar'da gelişti...

Hacıbektaş kenti.
İsmi gibi, Hacı Bektaşı Veli.
İle özdeşleştiği.
Nevşehir'in bir beldesi...

Alevi-Bektaşi tarikatı Pir'i.
Hacı Bektaşı Veli.
Yaşamının önemli bir kesitini.
Burada geçirmişti...

Hacı Bektaşı Veli.
Burada vefat etmişti.
Ölümünün ertesi.
İsmi bu kente verildi.
Ve "Hacıbektaş" denildi...

Hacıbektaş beldesi.
Günümüzde bir inancın.
Bir sevginin.
Başkenti...

Hacıbektaşı Veli.
Dergâhı ve Külliyesi.
Pir Evi ve Türbesi.
Balım Sultan Türbesi.
Görülecek ana yerleri...

Ayrıca 2 km ileride.
1386 m yükseklikte.
Çilehane.
H. Bektaş Veli'nin bu köye.
Kaldığı ilk yer geldiğinde...

Hacı Bektaşı Veli ve
Ozanları anmak için bir tepe.
Delikli Taş ise.
Alevi ve Bektaşilere göre.
İçinden geçenlere.
Günahsız unvanı verilmekte... 

Ankara Üniversitesi.
Gezginleri grubuyla.
Gittik Hacıbektaş'a.
Karlı bir Mart ayı sonunda...

Buranın en görkemli dönemi.
Her sene Ağustos ayındaki.
Hacı Bektaşı Veli Festivali...

Ben 20 yıl kadar önce.
Katılmıştım bu Şenliğe.
Her taraftan gelen inanlarla.
İnanılmaz renkli bir kutlama.
Ve her yönü ile farklı bir anma...


NOT: Hacı Bektaşı Veli ile ilgili bilgiler, sayın Prof. Dr. Ali Yaman can dostumun Alevilik&Kızılbaşlık Tarihi, Nokta Kitap, s: 204-206'dan alınmıştır.

Hacıbektaş Fotoğraflarım:


Hacıbektaş Müzesi Videosu:
 
.

8 yorum:

  1. Cemalettin Akyürek Prof Dr7 Mayıs 2022 08:19

    Anadolunun Türleşmesinin ve birliğinin manevi kaynağı olsrak yaptığı hizmet çok büyüktür.Çok güzel anlatmışsınız kutluyorum teşekkür ediyorum

    YanıtlaSil
  2. Teşekkürler Yücel Bey,
    Hacıbektaş'a gitmiştim ama; bu detayları bilmeden, fotoların çoğunu görmeden ve Çilehane'nin adını dahi duymadan gezmiştim.
    Selam ve sevgiler.

    YanıtlaSil
  3. BEN CEMİL PİRDAL OLARAK BUGÜNKÜ ÇALIŞMANIZ BENDE İNANMANIZI İSERİMKİ TAVAN YAPTI HOCAM TEŞEKKÜRLER TEŞEKKÜRLER TEŞEKKÜRLER HOCAM SAĞ OLUN SAĞLIKLI GÜNLER DİLERİM AİLECE ELLERİNİZDEN ÖPERİZ CEMİL VE AİLESİ SAMSUN

    YanıtlaSil
  4. Sevgili hocam,
    Yine gözlerimiz kamaştı, ruhumuz uçtu!...
    Festival yerine "şenlik" veya "toy" desinler diye ilgilileri uyarır mısın?!...
    Mustafa Kahramanyol
    Fakiri pür taksir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşe kendimden başladım Mustafam. "Katılmıştım bu Festivale" cümlemi "Katılmıştım bu Şenliğe" biçimiyle değiştirdim. Darısı Şenlikleri düzenleyenlerin başına... Katkın için yürekten teşekkürlerimle.

      Sil
  5. Yücel Abicim, Hacı Bektaş Veli hazretlerini, güzel anlatımın yanında fotoğraflar ve video ile de belleklerimize yerleştirdin, teşekkürler 🤲❤️🌹

    YanıtlaSil
  6. Yücel hocam, ne güzel anlatmışsınız. Bu erenlerin izinde olmayı çok isterdim.

    YanıtlaSil