YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

31 Mart 2022 Perşembe

KLAZOMENAİ LAHİTLERİ...

 

- 29 Ocak 2021, Arkeoloji Müzesi-İzmir -

Urla'nın antik dönemdeki ismi.
Klazomenai.
Yer vermiştim antik Urla'ya.
Bloğumda, eski yazılarımda:

Çok eskilerden beri.
İnsanoğlu, gömer ölülerini.
İnanılır insanın dünyadan ayrıldığına.
Ve orada devam ettiğine yaşamına...

Ölü vücut, gömülür belki toprağa.
Belki sandık biçimli kaplara.
Bazen konulur Lahit denilen taşlara.
Ya da kayalara oyulmuş odalara...

Bazen de ölü yakılır.
Geriye kalan kalıntılar alınır.
Pişmiş topraktan kaplar yapılır.
Küp veya çömleklere konulur...

Antik Klazomenai, ya da.
Yeni ismiyle Urla.
Önemli bir merkez Antik dönemde.
Şarap ve Zeytinyağı üretimiyle...

Her iki ürünün nakli için de.
Pişmiş toprak kaplar gerekmekte.
Bu nedenle.
Amfora yapımı Klazomenai'de.
Çok iyi kalitede...

Seramik toprağı doğada çoktur.
Su ile karıştırılır.
İstenilen her şekli alır.
Pişirildiğinde de dayanıklıdır...

Bu nedenle ölü gömülmesinde.
Başvurulur çoğu kez seramiğe.
Küp, Çömlek ve Lahit biçimiyle.
Cesetlerin defnedilmesine...

Klazomenai, bir önemli.
Seramik üretim merkezi.
Amforaların yanında.
Lahitler de üretiliyor burada...

MÖ 530'lu senelerde.
Yani 2500 yıl önce.
Seramik Lahitler üretilmeye.
Başlanıyor Klazomenai'de...

Bu Lahitler dikdörtgen biçiminde.
Bir kutu şeklinde.
Oldukça düz ve sade.
Çeşitli figürler var üzerinde...

Üzerlerindeki desenlerle.
Bu ilginç Seramik Lahitler.
İzmir Arkeoloji Müzesi'nde.
Sergilenmekte...


Klazomenai Lahitleri fotoğraflarım:
.

2 yorum:

  1. Merhaba Yücel Bey, beton ve ahşap lahitleri çok görmüştüm. Ancak seramik lahitleri sizden öğrendim. Çok teşekkür ederim. Selam ve sevgiler.

    YanıtlaSil
  2. Emeğinize sağlık değerli dostum.

    YanıtlaSil