YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

10 Nisan 2021 Cumartesi

ESKİ ELBE TÜNELİ...

- 18 Mayıs 2019, St. Pauli-Hamburg -

Elbe nehri.
Orta Avrupa'nın önemli.
Nehirlerinden birisi...

Doğum yeri.
Çek-Polonya sınır köşesi.
1400 m yükseklikteki. 
Giant dağı zirvesi...

Dere-tepe düz gider.
1144 km yol alır.
Hamburg'a ulaşır.
Burada yüzlerce kola ayrılır...

Kavuşur Kuzey Denizi'ne.
Ama açılmadan denize.
Deniz kıyısından 80 km içeride.
Hamburg Limanı'nı yapar önce...

Elbe nehri Hamburg'da.
Ayrılır yüzlerce dala.
Anılır Hamburg bu nedenle.
"Dünyada en çok köprü'ye
sahip olan şehir" diye...

Hamburg şehrinde.
2500'ün üzerinde.
Köprü bulunmakta ve bunlar.
Venedik, Amsterdam ve Londra
Köprülerinin toplamından fazla...

1888 yılında.
Birçok tersane vardı Hamburg'da.
45 bin işçi çalışmakta bu limanda.
Gidiş-gelişleri de çok zor olmakta...

Hamburg Senatosu konuya eğildi.
Bir Köprü yapalım diye düşündü.
Altından gemiler geçebilmeliydi.
En az 55 m olmalıydı yüksekliği...

Bunun maliyeti çok yüksekti.
Başka bir proje geliştirildi.
Elbe nehri.
İlk kez altından geçilecekti...

1904 yılında karar alındı.
İki borulu tünel yapılacaktı.
1907 yılında temeli atıldı.
İmparator II. Wilhelm zamanıydı...

İnşaatta toplam 4400 işçi çalıştı.
Maliyet 10.7 milyon Gold Mark'tı.
Tünel bir Mühendislik harikasıydı.
Almanya'da İnşaat Mühendisliğinin
Tarihi bir dönüm noktasıydı...

İnşaatta zorluklarla karşılaşıldı.
İşçiler yüksek basınç altında çalıştı.
600 işçi dekompresyon yaşadı.
3'ü öldü, 75'i ağır hastalanmıştı...

Geçit inşaatı 4 yılda tamamlandı.
1911 yılında trafiğe açıldı.
Hamburg'un yaşam damarıydı.
Liman işçilerine kolaylık sağladı...

Tünelin çapı 6 m genişliğinde.
Gidiş-geliş iki ayrı geçit halinde.
Elbe nehri'nin 24 m altında.
Ve 426 m uzunluğunda... 

Tünel hala açık araç ve yayalara.
Asansörler var Tünelin iki başında.
Tünel'e iniş-çıkış bunlarla yapılmakta.
Bunlar 10'ar ton ağırlık taşımakta...

Tünel yeni açıldığında 1910'larda.
20 milyon insan geçiyordu bir yılda. 
Ulaşımın giderek kolaylaşmasıyla.
Geçişler azaldı son yıllarda...

Son on yılda, 42 bin araba.
1 milyon'dan fazla yaya.
300 bin bisikletli.
Geçişi kayda geçti...

Arkadaşım Tahsin Aksen'le.
Biz de indik bu Tünele.
Yapımından 100 küsur yıl sonra.
Gidip geldik Elbe nehrinin altında.
Yayan olarak 1 km kadar boydan boya... 

Hamburg'da geçtik daha sonra da.
Yapılmış olan 1975 yılında.
Yeni Elbe Tüneli'ni Otobanla.
Mercedes araba altımızda...



Elbe Tüneli fotoğraflarım:
.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder