YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

15 Aralık 2020 Salı

BİR JET PİLOTUNUN ANILARI...

 


Bedrettin Cevher eniştemdi.
Ablamla evliydi.
Hava Pilot Üsteğmen'di.
Merzifon 142. Filo'da görevliydi...

F-86 Jet Pilotu'ydu.
Kanada'da eğitim almıştı.
6 Mayıs 1958'de kaza geçirdi.
Şehitlik mertebesine erişti:

Bu olaydan üç ay sonra.
Bir Hava Teğmen atandı Merzifon'a. 
ABD'de aldığı uçuş eğitiminden sonra.
142. Filo'ya, İrfan Sarp adında...

İrfan Sarp, Tümgeneral rütbesiyle. 
Emekli oldu 30 seneyi bitirdiğinde.
1987 senesinde.
Yapılan bir törenle...

İrfan Sarp Paşamız.
1950 senesinde.
Girdi Kuleli Askeri Lisesi'ne.
18 yaşında burayı bitirdiğinde de.
Katıldı Hava Harp Okulu'na İzmir'de...

Mezun oldu buradan da.
1956 yılında.
Hava Harp Okulu'nda.
İzmir Gaziemir'de başarıyla...

30 saat uçtu MKE yapımı Uğur uçağıyla.
20 saat da.T-6 uçağıyla.
50 saat toplamda.
Ve Subay oldu 1956 yılında...

Hemen ardından da.
Pilotaj eğitimi amacıyla. 
Gönderildi iki yıllığına.
Amerika'da Teksas'a...

Uçuş eğitimlerini tamamladı.
T-28, T-33 ve T-34 uçaklarında.
Ardından da F-86 Jet uçağında.
Pilot Brövesi'ni aldı 1958 yılında...

Ve döndü yurduna. 
1958 baharında...

Merzifon'da zor şartlar.
Geçen yıllar, sıkıntılar.
Zorluklar, kayıplar.
Ama unutulmaz anılar...

Sonrasında Balıkesir, Konya.
İzmir-Çiğli, Ankara.
Eskişehir ve Diyarbakır'da.
Yapılan görevler başarıyla...

Pervaneli MKE Uğur-4 uçağıyla başlayan.
T-6, T-34, T-28 pervaneli uçaklarıyla süren.
T-33 ve T-37 Jet eğitim uçaklarıyla devam eden.
12 tip ayrı muharip uçakla toplam.
18 ayrı uçakla uçan bir Komutan...

F-86, F-84F, F-104 ve F-4'ler.
F-5, F-100 ve F-102'ler.
Alpha Jet, Mirage-5, F-111A.
F-15D, F-16B Jet uçakları ile uçuşlar...

Yetmedi, sırf denemek için.
Lüksemburg'da Balonla uçuş.
Yalova'da Ultralight'la havalanma.
Hepsinden de güzel anılarla ayrılma...

F-104'le Diyarbakır'dan sorti ile.
Nemrut, Süphan dağı, Pazar, Rize.
Trabzon, Giresun, Ordu, Perşembe.
Fatsa, Ünye, Terme ve...
 
Samsun üzerinde. 
Diyarbakır'a dönüşle.
Havadan yeşil bir daire.
Çizerek uçuş Karadeniz üzerinde...   

Ardından Diyarbakır'dan maaile.
Bu kez Renault-12 otomobiliyle.
Elazığ-Tunceli-Erzurum yoluyla.
Tortum'dan Sarp sınır kapısına...

Oradan Pazar, Trabzon, Sumela'ya.
Ve Perşembe'de bol Mezgit avıyla.
Dönüş Samsun üzerinden Diyarbakır'a.
Güzel Karadeniz anılarıyla...

İrfan Sarp Paşa.
30 yıllık görevi sırasında.
Jet Eğitim Filo'sunda.
Uçuş Öğretmenliği yaptı...

Mezun oldu 1970 yılında.
Harp Akademi'sinden.
1971 yılında da.
Silahlı Kuvvetler Akademisi'nden...

Sarp Paşa, Hv. Kuvvetleri Jet Üslerinde.
Filo Harekat Subaylığı, Filo Komutanlığı.
Harekat Komutanlığı ve Üs Komutanlığı.
Görevlerini başarıyla yaptı...

1979 yılında Tuğgeneral.
1983 yılında Tümgeneral oldu.
30 Ağustos 1987 tarihinde de.
Ayrıldı emekliye...

2008 yılında yapıldı iki kutlama.
İlki Uçuş Okulunda.
Mezuniyetinin 50. yılında.
Amerika'da, Dayton-Ohio'da...

İkincisi ise Merzifon'da.
142. Filo'ya.
İlk Uçuş Birliğine
Katılımının 50. senesinde...

İrfan Paşa.
2016 yılında.
Bir Jet Pilotunun Anıları başlığıyla.
Bir kitap yayınladı... 

Bu kitabını. 
Kendi el yazısıyla imzaladı.
Ve bir örneğini.
Bana gönderdi...

Birinci sayfasından.
Son sayfasına kadar keyifle okudum.
İrfan Sarp Paşa'mızın. 
Başarı ile dolu meslek yaşamını öğrendim...

Türk Hava Kuvvetleri'mizi.
Emeği geçen tüm emekçilerini.
Ve tüm Şehitlerimizi.
Bir kez daha saygıyla andım...

İrfan Sarp Paşamın imzalayarak bana göndermiş olduğu
kitabın iç kapağındaki ithaf yazısı
.

9 yorum:

  1. Anılar çok değerli!
    Bir yandan bir insanı tanırken diğer yandan ülkenin, dünyanın tarihinden bir kesit çıkar karşınıza. Daha da önemlisi zahmete girip o anıları kaleme almak, geniş kitlelere ulaşmasını sağlamak...

    YanıtlaSil
  2. Her zaman keyifle ve ilgiyle izlediğim blog'una taşıdığın değerli paşamızın öyküsü çok değerli.
    Sevgili Yücel, çok teşekkürler. İyi ki varsın...

    YanıtlaSil
  3. Sevgili Yücel, ablan ve eniştenin hikayesi çok acı. Ağlayarak okudum. Mekanları cennet olsun...

    YanıtlaSil
  4. Sevgi Yücel Ağabey,
    40 yıl evvelki ilk görev yerim olan Mürted Hava Üssündeki uçuş hekimliğim günlerim aklıma geldi. Sarp paşayı çok yakından tanır ve severiz. Paylaştığınız için çok teşekkür ederim. Tüm uçucu şehitlerimize allah rahmet eylesin.

    YanıtlaSil
  5. Sevgili Yücel, acıklı bir öykü tüm ailenizi üzmüş.Bizde okuyunca sizi adınıza çok üzüldük.Bene liseden mezun olunca Hava Hap Okuluna başvurucağım demiştim.O sırada aile dostu bir pilot yeni düşmüştü.Annem hakkımı helal etmem diye kaş5ı çıkmıştı. Sizin için çok acı olmuş, iki gence de öok yazık.Sen sağlıcakla kal...

    YanıtlaSil