YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

13 Ocak 2024 Cumartesi

C&O KANALI...

 

- 4 Kasım 2023, Potomac-Washington DC -

Yüce Potomac nehri.
Appalachian dağları kökenli.
665 km seyirli.
Açıldığı yer Chesapeake Körfezi...

Bu nehir aslında.
Üzerinde bulunan çağlayanlarla.
Uygun değil çok fazla.
Tekne taşımacılığına...

Halbuki çıktığı bölgelerde.
Sıkça rastlanıyordu Kömür madenine.
1800'lü senelerde.
Bölgenin gelişmesine.
Katkıda bulunacaktı.
Üzerinde taşımacılık yapılsaydı...

1785 senesinde.
Başkan George Washington önderliğinde.
Potomac üzerindeki çağlayanları aşmaya.
Ve Ohio nehrine bağlanmaya.
Bu amaçla bir Kanal yapmaya.
Karar verdi Potomac Şirketini kurmaya...

İlk inşaatlar başladı.
Potomac üzerindeki üç çağlayanı.
Aşmaktı amacı.
Karadan üç ayrı kanal yapımı başladı...

Başkan James Monroe.
1825 senesinde.
Chesapeake körfeziyle.
Ohio nehri arasında bağlantı
Öngören C&O Kanal inşası.
Tasarısını imzaladı... 

1828 yılıydı.
C&O Kanal inşaatı.
Ciddi biçimde başladı.
Teknik ve mali sıkıntılar vardı.
Bu amaca hiç ulaşılamadı.
Kanalın ancak 270 km'si tamamlandı...

Kanalda 74 Havuz bulunuyordu.
Tekneler bu havuzlarda.
Yükseltilip alçaltılıyordu.
Tekrar yoluna devam ediyordu.
Katırlar tarafından çekiliyordu...

1870'ler en verimli yıllardı.
Algheny dağlarında kömür vardı.
Bu Kömür çıkartılıyordu.
Buğday, Mısır, Yulaf, Mısır unu.
Teknelerle aşağıya taşınıyordu...

Aşağıdan da yukarıya.
Balık, İstiridye, Tuğla.
Patates, Tuz ve Alçı.
Tekneler dolusu satılıyordu...

Zaman zaman Potomac taşıyordu.
Kanallarda hasar oluşuyordu.
İç savaş da kanala zarar veriyordu.
Demiryolu da yeni icat olmuştu...

İşler yavaş yavaş bozuluyordu.
C&O Şirketi giderek zarar ediyordu.
Sonunda iflasını duyurdu.
Baltimore-Ohio Trenyolu.
Şirketi  Kanala ortak oldu...

1924 yılında büyük bir sel oldu.
Kanalda çok büyük hasar oluştu.
Bu kanalın sonuydu.
C&O Kanalı yüz yıl sonra işi durdurdu...

Sonra Kanal oldukça ihmal edildi.
Sellerle bozulmaya devam etti.
1950'lere gelindi.
Kanal, otomobil yoluna çevrilecekti...

Yüksek Mahkeme Hakimi.
Walter Douglas bu öneriyi reddetti.
8 günlük protesto yürüyüş gerçekleştirdi.
Kanalın, Park haline getirilmesini istedi.

Öneri kabul gördüğünde 1961 senesiydi.
Başkan Eisonhover'di.
Kanalı Ulusal Anıt olarak nitelendirdi.
1971'de C&O Kanalı, Ulusal Park ilan edildi...

Eskiden harıl harıl çalışılan ortamda.
Aradan 50 yıl geçtikten sonra.
C&O Kanal alanında.
270 km'lik patika bir yolda.
Ulusal Tarihi Park alanında.
İnsanlar yürüyorlar, koşuyorlar.
Kano yapıp, Bisiklete biniyorlar.
Spor yapıyor, dinleniyorlar...


Chesapeake-Ohio Kanal Fotoğraflarım:
.

6 yorum:

  1. Saol yücel can bize yine inanilmaz görsel vede hikayesini sundun
    Aytac

    YanıtlaSil
  2. Teşekkürler ağabeyim.

    YanıtlaSil
  3. Hüseyin Cimşit

    YanıtlaSil
  4. Çok teşekkürler Yücel Hocam.

    YanıtlaSil
  5. Sadece tek ❤️ bu

    YanıtlaSil
  6. İlginç ve çok güzel...Teşekkürler...

    YanıtlaSil