YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

23 Nisan 2023 Pazar

Sir ALEC ISSIGONIS...

- 17 Mart 2023, Darağaç-İzmir -

Değinmiştim Darağacı'na.
Bloğumda..
Son yazımda:

Doğmuştu o semtte.
Yaşamıştı o mahallede.
Alec isminde.
Bir genç tam 16 sene...

O semti renklendiren.
Genç sanatçılardan.
Bir bilgilendirme tabelası.
Bir evin kapısına asılmıştı...

Bir erkek profil resmi vardı.
Bir minik araba resmi yanındaydı.
Bir de Sir Alec İssigonis yazısı.
Ve 1906-1988 arasında yaşamıştı...

Giriş kapısındaki notta.
Yazılıydı doğduğu Smyrna'da.
1906 yılında.
Ancak, 1922'nin Eylül ayında.
Göçmüşlerdi Malta'ya...

Daha fazla yazı yoktu.
Arkası gelmiyordu.
İssigonis ne olmuştu?
Sir Ünvanını nasıl almıştı?...

Bilgisayara yazdım ismini.
Araştırdım Alec Issigonis'i...

Dedesi Mühendisti.
İzmir-Aydın demiryolu.
İnşaatına yardım etmişti.
İngiliz vatandaşı olmuştu...

Alec'in babasının ismi.
Constantin idi.
1872 senesinde.
Doğmuştu İzmir'de...

Mühendislik eğitimini de. 
Yapmış İngiltere'de.
Dönmüştü tekrar  İzmir'e.
Kurmuştu birkaç sene içinde.
Fabrikalar Punta'da.
Bira ve Makina alanında...

Baba Issigonis, 19. yüzyılda.
Sanayi makinaları konusunda.
Öncü bir kuruluş Punta'da.
Ve sanayi öncüsü Smyrna'da...

Ancak Kurtuluş Savaşı bitiminde.
Veda eder bu aile İzmir'e.
Doğmuş olan burada 1906'da.
Oğulları Alec ile birlikte  16 yaşında.
Giderler 1922'de önce Malta'ya...

Alec'in babası vefat eder burada.
Onlar da göçerler Britanya'ya.
Alec, Londra'da 1925-28 arasında.
Mühendislik eğitimi alır Londra'da.

Aslında iyi bir tasarımcıydı.
Rover, Hillman, Humber.
Austin ve Morris firması. 
Yapımcısı olarak çalıştı...

Bu arada II. Dünya Savaşı çıktı.
Savaş sonrası.
İngiliz ekonomisi zayıflamıştı.
Ekonomik otomobil yapımı.
İhtiyacı ortaya çıktı.
Morris Minor'un yapımı başladı...

1952'de Morris ve Austin birleşti.
Ortaya çıktı BMC şirketi.
1956 senesiydi.
Çıktı Süveyş Kanalı krizi.
Ve Morris Mini Minör üretildi...

Yıllar içinde Austin Mini.
Çok beğenildi, çok sevildi.
1959 senesiydi.
5.3 milyon adet üretilmişti.
Ve en çok satılan otomobildi...

RAC yani.
Kraliyet Otomobil Kulübü.
Yenilikçi tasarımı ve üretimi.
Nedeniyle BMC ve Issigonis'i. 
Ödüllendirdi...

Issigonis'in dizayn ettiği.
Austin Mini otomobili.
1999'da 20. yüzyılın en etkili.
İkinci otomobili seçildi...

1961 senesiydi.
Alec İssigonis, BMC Şirketi.
Teknik Direktörlüğüne getirildi.
1969 senesiydi. 
Kraliçe tarafından Sir ünvanı verildi.
1971'de emekli oldu.
1988'de yaşamı son buldu...

Kurtuluş Savaşımızın bitimi.
İngiliz Otomotiv Endüstrisini.
Çok olumlu yönde etkilemişti.
Darağaç sanayisi ise.
Zaman içinde oldukça gerilemişti...



Alec Issigonis Fotoğrafları:

Alec Issigonis Videosu (İngilizce):
.

7 yorum:

  1. Çok Değerli Yücel Üstadım,

    Diğer güzel yazılarınız gibi bu şiirsel yazınızı da ilgiyle okudum.
    Sizin gibi ben de merak ederek Türklerden sir, şövalye, Legion D’houner gibi ünvan alanları araştırdım.
    Asla şövenist veya ırkçı bir amaçla değil ama ben bu tür ünvânı alan Türk isimli kişilerin parmak sayılacak derecede az olduğunu gördüm.
    Kişisel olarak bu tür ünvanların daha çok politik ve çıkar amaçlı olduğunu düşünüyorum. Yanılıyor olabilirim. Ama internet üzerinden bakıldığında bu kanımı destekler buldum.
    Örneğin sir ünvânı olan bir tek Türkmadına rastladım. Ece Meral Hussein. Bu da İngiltere doğumlu , Kıbrus’lı, Türkçeyi kırık konuşan bir politikacı. Yani sadece adı Türkçe. En çok benzeri ödül alan kişi ise TOBB başkanı Hisarcıklıoğlu görünüyor.
    En çok Fransa’nın LegionD’houner ünvânı alan var. Merhum Doğramacı hocamız, Ekrem Akurgal Hocamız alanlar arasında gördüm.
    SON SÖZ YERİNE:Hak ederek alınanödül güzeldir. Çoğunlukla ödül alınmaz verilir diye düşünüyorum.

    İçten selamlar sevgiler gönderiyorum.

    YanıtlaSil
  2. Ünvanların arada bir gereksiz kişilere verildiği vakidir. Ancak çoğu zaman hak eden ve önemli işler yapan kişilerin kişilerin bu ünvanları aldıklarını sanırım. Issigonis ailesi üç nesildir sanayi sektöründe çalışmış ve Alec Issigonis de Britanya Otomobil sektöründe çok önemli bir figürdür. Bileğinin hakkı ile bu ödüle lâyık görüldüğüne inanıyorum. Söylediğiniz gibi hak ederek alınan ödül de güzeldir...

    YanıtlaSil
  3. Yeni bir haftaya güzel bir paylaşımın ile başlayaladım.
    Mini(ik) şeyler ilede, mucizeler yaratılıyormuş, işte en güzel örneği. İzini bırakmamışsın adamın. İpleri Darağaç’da çekilmiş olmasaydı, Mini İzmir’de doğar mıydı acaba? Her şerde bir hayır vardır, ispatlandı.
    Teşekkürlerimle Günaydınlar
    🤗☀️👍🙋‍♂️

    YanıtlaSil
  4. Güzel bir tanıtım olmuş. Var olasın. M.Kahramanyol

    YanıtlaSil
  5. Periber, 25.4.2023, Alec issigonis" kimdir diye Gugıl'a bakacaktım, artık gerek kalmadı. Bu sabahda erken kalktım, yüzmeye gitmeden "Sir Alec İssigonis" yazısını severek okudum, banada Yücel'e "çok çok sağolasın" demek kaldı. Bilgisayarı kapayıp yola koyulacağım. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  6. Nereden nereye...Teşekkürler...

    YanıtlaSil