YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

12 Eylül 2019 Perşembe

EDWARD WHITTALL BAHÇESİ...



- 5 Eylül 2019, Bornova-İzmir -

Bir arkadaşım bağlantı gönderdi.
Edward Whittall Garden'in web adresi.
Ve ardından sordu:
"Burasını gezme şansınız oldu mu"?...

Amerika'yı Kanada'yı görmüştüm.
Oralarda birçok park ve bahçe gezmiştim.
Ama bu bahçeyi ne duymuş, ne de gezmiştim.
Hiç görmediğimi söyledim...

Bahçenin İzmir'de olduğunu söyledi.
"Dilerseniz yarın birlikte gezelim" dedi.
Şaşırmıştım, "olur" dedim.
Bahçenin yerinden de habersizdim...

Hemen araştırmalara başladım.
İnternete girip bir araştırma yaptım.
Google Map'e  baktım.
Bornova'da olduğunu anladım...

Ertesi gün Bornova'da buluştuk.
Haritaya baktık.
Birçok kişiye sorduk.
Bahçeyi bir türlü bulamadık...

Bornova'da oturan.
Arkadaşım Dr. Ümit Evran.
Telefonla imdadımıza yetişti.
Yanımıza geldi, o bahçeyi bildiğini söyledi...

Yüksek duvarlarla çevrili.
Bir bahçeyi gösterdi.
Ama girişini.
O da bilemedi...

Neyse sonunda duvarları dolaştığımızda.
Karşılaştık bir demir kapıyla.
Kapı aralıktı.
Bahçe muhtemelen burası olmalıydı...

Çekinerek girdik içeri.
Cennet gibi bir bahçeydi.
Hemen bir görevli geldi.
Dışarıya çıkmamızı emretti...

Kendisinden rica ettik.
Evin sahibini öğrendik.
Brian Giraud'un telefonunu aldık.
Bahçeyi gezmek için kendisinden izin istedik...

Gerçekten cennet gibi bir bahçe.
Tabanındaki yemyeşil çimleriyle.
Yüzyılı aşkın ağaç gövdeleriyle.
Göletleri ve renkli çiçekleriyle...

İzmir'in Levanteni.
Edward Whittall'ın bahçesi.
Burası tam yüz yıl öncesi.
17 dönümlük bir arazi...

14 Mayıs 1919'da.
Bu bahçenin kenarında.
Bir ev satılmış Edmund Giraud'a.
Küçük bahçesiyle 5000 Pound'a...

Edmund Giraud'un yeni evi.
Ve bahçesi.
2 dönümlük bir alanıyla.
Küçükmüş Edward Whittall'ın arazisinin yanında...

Edmund Giraud, 1938 yılında.
Küçük evi aldıktan 19 yıl sonra.
Edward Whittall'ın arsasını da.
Satın almış 10 bin Pound'a...

Edmund Giraud, yani tüm arazinin yeni sahibi.
Tutkulu bir piyano severdi.
1950 senesiydi.
Almanya'dan büyük bir Org getirtti...

Aradan on yıl geçti, 1960 senesiydi.
Bu Org'u Ankara Konservatuarı'na hediye etti.
Halen bu Org, Ankara'da.
Bulunuyor Cumhurbaşkanlığı Orkestrası'nda...

Edmund Giraud öldükten sonra.
1960 yılı sonlarında.
Arazisinin bir bölümü satıldı 175 bin TL'sına.
Bornova Belediye Başkanlığı'na...

Satışın hemen ertesinde.
Yaklaşık bir yıl geçtiğinde.
250 lüks daire.
İnşaatına başlandı bu araziye...

Bazı bölümleri de.
Kamulaştırma yasası ile.
Devredildi Ege Üniversitesi'ne.
Çeşitli binalar yapılsın diye...

Günümüzde Giraud ailesine ait bu bahçe.
Oldukça küçülmüş olsa da, kapalı ziyaretlere.
Tahsis ediliyor yalnızca evlenme ve nişan törenlerine.
Ya da düğün fotoğrafları çekmeye, ücreti mukabilinde...


Giraud Ailesi Bahçesi fotoğraflarım:

Edward Whittall Garden Web Sitesi:
.