YÜCEL TANYERİ

Ben, Yücel Tanyeri
Duydum ki merak ediyormuşsunuz,
Hususi hayatımı,
Anlatayım:
Evvela hekimim, yani
Büyücü falan değilim.
Burnum var, kulağım var,
Pek biçimli olmamakla beraber.
Lojmanda otururum,
Üniversitede çalışırım.
Ne başımda bulut gezdiririm,
Ne sırtımda mühr-ü nübüvvet.
Ne İngiliz kralı kadar
Mütevaziyim,
Ne de Celâl Bayar'ın
Sabık ahır uşağı gibi aristokrat.
Ispanağı çok severim
Puf böreğine hele
Biterim
Malda mülkte gözüm yoktur.
Vallahi yoktur.
Orhan Veli ile Melih Cevdet'tir
En sevdiğim şairler.
Bir kızım vardır,
İki de torunum pek muteber;
İsmini söyleyemem
Çiçekle uğraşanlar bulsun.
Ehemmiyetsiz şeylerle de uğraşırım,
Ne bileyim,
Belki daha bin bir huyum vardır.
Amma ne lüzum var hepsini sıralamaya.
Onlar da bunlara benzer...


Beni, benden iyi anlatan Orhan Veli'ye teşekkürlerimle...

24 Mart 2020 Salı

ALİ COŞKUN...



Ali.
Neşeli bir Tıp öğrencimizdi.
Kılçık'da çok güzel ve anlamlı karikatürler çizerdi.
Bizi düşündürür, güldürür idi...

Kılçık'da gelişmesinde katkılarım oldu.
Öğrenci iken "Karikatür Albümü"nü çıkarttı.
1985 ve 87'de iki "Karikatür Sergisi" açtı.
1987'de Doktor oldu sonra irtibatı kaybettim...

Bu arada Mecburi Hizmet yaptı.
Asker oldu, evlendi, çoluk-çocuğa karıştı.
Biyokimya Uzmanlığı'nı aldı.
Yeni bir Mecburi Hizmet daha yaptı...

Son üç yılda atağa kalktı.
2018'de Kızıl Elma Türk Tarihi.
2019'da Karikatürlerle Tıp Tarihi.
Ve Fenerin Karanlıkla Mücadelesi.
Karikatür kitaplarını yayınladı...

Karar vermiş 2019'un ortalarında.
Karikatürlerle Tıp Tarihi kitabını bastırmaya.
Rica etti  bana, eski Hocasına.
Bu kitabına bir Önsöz yazmama...

Ben de oturdum kalemi aldım.
Ve aynen şunları yazdım :
....................

"Ormanda bir grup hayvan toplanmış.
Aralarında maç yapıyorlar.
Maçın ilk yarısında A takımı 4-0 öne geçmiş.
İkinci yarıya B takımı karıncayı çıkartıp yerine kırkayak’ı sahaya sürmüş.
Kırkayak’ın müthiş oyunu ve 6 golü ile sonuçta maçı B takımı 6-4 kazanmış.
Maçtan sonra A takımının antrenörü gelmiş ve Kırkayak’a merakla sormuş:
Bu kadar güzel oyuncuydun, niçin ilk yarıda oynatmadılar seni”?
Kırkayak yanıtlamış:
İlk yarıda ayakkabılarımı bağlamakla meşguldüm…

Dr. Ali Coşkun’u OMÜ Tıp Fakültesinde öğrencilik yıllarında tanıdım.
14 Mart’larda çıkan gülmece dergimiz Kılçık’ın sorumlusuydum.
Gönüllü öğrencilerimizle birlikte çıkartıyorduk bu dergiyi.
Espirili, gır gır bir öğrenci katılmıştı aramıza 80’li yıllarda.
Ali çok güzel ve anlamlı karikatürler çiziyor, neşesini çizgileriyle Kılçık’ımıza katıyordu.
Okulu bitene kadar beraber çalıştık Kılçık’ta.
Mezun olmadan da 1986’da “Karikatür Tarihi” başlıklı bir kitap çıkarttı.
Gerçekten anlamlı Tıp karikatürleri ile dolu mükemmel bir kitaptı.
Hala kütüphanemde durur o kitap.
Arada bir bakar, eski günleri ve Ali’yi hatırlarım.
Ali, 1987’da Fakülteyi bitirdi, Hekim oldu.
Önce Mecburi hizmet, sonra Askerlik, sonra Uzmanlık, sonra tekrar Mecburi Hizmet…
Ardından Biyokimya Uzmanı olarak Ünye’ye yerleşme.
Derken, Ali’yi unuttuk biz.
Taa ki geçen seneye kadar.
Ali, 2018 yılında ikinci Karikatür kitabını yayınladı.
Türk Karikatür Tarihi” başlığıyla.
Bir örnek de bana getirdiğinde sordum:
Ali, 32 senedir neredeydin, niye çizmedin” diye.
Yanıtladı: “Hocam, göbeklendim artık eğilip çizemiyordum da…”

Her Bilim dalının önemli bir tarihi geçmişi ve gelişimi vardır.
Tıp Tarihi bunların içerisinde belki de en eskisidir.
İlk insan bile hasta olduğunda kendi kendisini tedavi etme yolunu aramıştır.
Aradan geçen 10 bin yıla yakın zamanda büyük gelişimler olmuştur.
Her Hekimin bu gelişmelerden muhakkak bilgisi olmalıdır.
Bunun için Tıp Tarihi denilen bir Bilim Dalımız da mevcuttur.
Karikatürlerle Tıp Tarihi” kitabı da bu konuda bir ilktir.
Sevgili öğrencim Dr. Ali Coşkun da sanıyorum bu gelişimi irdeleyecektir.
Güzel ve anlamlı çizgileriyle, ilginç yorumlarıyla…

İhtiyârımla olur muydum bu âlemde Tabip
Vakıf olsam âlemin bunca devasız derdine… 
demiş eski Hekimlerimizden Esad Paşa.
Tıp bilimi tüm dertlere deva bulana kadar, Tıp geçmişimizin bu güzel serüvenini sevgili Ali Coşkun’un renkli anlatım ve çizimleri ile birlikte incelemek güzel olacak...
....................

Sevgili Ali, Doktor olmasaydı.
Mesleğinde bu kadar yoğun çalışmasaydı.
Çok iyi bir karikatürist olacaktı.
Ama o zaman da hastalarına yaralı olamayacaktı...

Aşağıda.
Vereceğim bağlantıda.
Onun eski ve yeni karikatürlerini göreceksiniz.
Kararı da siz vereceksiniz:


Ali Coşkun Karikatürleri:
https://photos.google.com/share/AF1QipNn7i2ctwx7lrnev-TLA9Pu6avhVWXJD5H0onGrOUb2jSX3ZoxA4cQ7KRmrds4qRw/photo/AF1QipOLGjhTYKNqXYR5GV5BwXSzMkuLqveV7Bhoq8Tt?key=amhwZk5nTEVoVlZGMXEtMFJhNmlRMkxiVW9GM2d3
.